Monday, August 3, 2015

Apakah Skin Purging? Mari Kita Fahami

Skin Purging atau Pembersihan Kulit

Kita biasa dgr masalah di mana jerawat tumbuh sejurus shj kita bertukar kepada skincare baru. Sama ada kita keliru ia adalah allergy reaction, jerawat disebabkn ketidaksesuaian, irritation, atau sesi pembersihan kulit dan masa utk kulit adapt dgn skincare baru.

Skincare purging adalah istilah yg seri g digunakan oleh dermatologist dan pakar estetik.

Saya sendiri mengalami skin purging ketika mula2 menggunakan DDSC yg pd ketika itu dikenali sbgai Tabita Skincare. Sy sendiri keliru adakah ia tidak sesuai dan menjadikan wajah saya lebih bermasalah.

Skin purging adalah proses awal yg akan dialami oleh kulit apabila kita menggunakan skincare yg mengandungi AHA, BHA, benzoyl peroxide, Vitamin A dan Vitamin C yg berkonsentrasi tinggi.

Ramuan aktif ini secara asasnya melonggarkn liang pori yg tersumbat, membunuh bakteria, mengawal sebum berlebihan, membuang sel kulit mati dan mencegah serta merawat jerawat. 

Dlm proses mengeluarkan bendasing dr liang roma iaitu kotoran dan minyak serta bakteria, jerawat akn tumbuh berikutan rapid exfoliation. Jerawat berbntuk bintik putih dan merah. Active ingredients akan menolak kotoran yg terenap yg kita tak sedari dan kita sangka kulit kita bersih ttp sbnrnya dihuni oleh minyak, kotoran dan bakteria.

Purging atau pembersihan ini bergantung kpd kulit individu. Normal purging 4-6 weeks dan sy sendiri mngambil masa hampir 3 bulan utk kulit saya selesai dan adapt dgn DDSC.

Purging akn bermula dgn agak teruk dan akn surut as time goes by.

Ketika skin purging berlaku tidak digalakkn bermekap krn ia bersifat menutup pori2 yg sdg dibersihkan dan memberatkn lagi proses purging. Maka ia akn jd lemah dan lambat.

Jika skincare anda sebelum ini tidak bersifat medicated dan treatment..maka purging tidak akan berlaku. Berikutan tiada atau sedikit shj konsentrasi active ingredients.

Menggunakn bhn aktif spt yg disenaraikn menggalakn pembaharuan cell kulit krn kita membekalkn nutrien kpd cell utk lebih cergas melakukan proses tersebut.

The bottom line is bersabar selepas menggunakan skincare yg baru. Jika kulit anda reaktif pd bahan2 ini..krgkn frekuensi pemakaian krn produk2 ni bersifat medicated dan treatment. Berlainan dgn produk yg hny maintain shj.

Selamat Mencuba dan Selamat Berjaya

Whatsapp nisa 0126242855 untuk konsultansi dan tempahan produk
- DDSC cv Tabita
- Cashmere KL
- Warisan Ratu
- Dtrim
- Fit Up
- Times Beauty

No comments:

Post a Comment